Markkinointiviestinnän briiffaajan opas
Lisää otsikkotekstisi tähän
Tee näin
Markkinointiviestintä tarkoittaa niitä toimenpiteitä, joiden avulla yritys ja sen tuotteet tai palvelut kommunikoivat ja saavat näkyvyyttä markkinoilla. Markkinointiviestintä voi olla mitä tahansa visuaalisesta ilmeestä ja verkkosivuista tapahtumiin, kampanjoihin, myynnin materiaaleihin, mainontaan tai sosiaalisen median sisältöön.
Hyvin laadittu brief tai toimeksianto on avain onnistuneeseen yhteistyöhön – sen avulla saat markkinointiviestinnän asiantuntijakumppaniltasi parhaat ideat ja tulokset, vaikka budjetti olisi rajallinen. Huono briiffi sen sijaan voi vesittää suuretkin panostukset: silloin lopputulos jää helposti vaisuksi, eikä yhteistyö tuota odotettua arvoa.
Useimmiten epäonnistunut markkinointi- tai brändiviestinnän lopputulos ei johdu toimittajasta tai tilaajasta, vaan yksinkertaisesti näiden keskinäistä kommunikaatiota haittaavasta epämääräisestä briiffistä, joka ohjaa prosessin väärille raiteille. Jos tavoitteet, kohderyhmä tai työn sisältö jäävät epäselviksi, on vaikea löytää oikea toimittaja tai tehdä tuloksellista yhteistyötä.
Selkeä briiffi on brändityön tärkein elementti.
Se antaa projektille fokuksen, säästää resursseja ja tekee työn arvioimisesta helpompaa. Hyvä briiffi ei jätä tulkinnanvaraa – se pohjautuu faktoihin, nykytilanteen analyysiin ja realistisiin tavoitteisiin.
Tämän lyhyen oppaan avulla laadit briiffin, jolla saat markkinointiviestinnän suunnittelun tai tuotannon toimijalta loogisen, vertailukelpoisen ja tavoitteisiisi vastaavan ehdotuksen.
Rakenna briiffisi kolmen peruskysymyksen ympärille
Avaa briiffissäsi selkeästi markkinointiviestinnän kohteena oleva tuote, palvelu, yritys, tms…
sekä itse markkinointiviestinnän projekti, jota olet tilaamassa vastaamalla kysymyksiin:
1. Mitä?
Markkinointiviestinnän kohteen kuvaus
Kuvaa tuotteesi tai palvelusi selkeästi: mitä sen käyttäjä konkreettisesti kohtaa? Listaa esimerkiksi:
- muotoilu, värit, …
- hinnoittelu
- sijainti, toimitus, jakelu…
- + muut olennaiset ominaisuudet
Tilattavan projektin kuvaus
Kerro mitä olet tilaamassa?
- Suunnittelua, tuotantoa vai molempia?
- Graafista suunnittelua (logo, visuaalinen ilme)?
- Verkkosivustoa tai muuta digitaalista infraa?
- Kampanjaa, mainontaa, tapahtumaa, somesisältöä tms.?
2. Kenelle?
Markkinointiviestinnän kohteen kuvaus
Kerro kenelle tuote tai palvelu on tarkoitettu. Kuvaile loppukäyttäjä mahdollisimman aitona, elävänä ja todentuntuisena henkilönä:
demografiset ominaisuudet (ikä, sukupuoli, asuinpaikka…)
psykografiset ominaisuudet (arvot, kiinnostuksen kohteet, elämäntyyli…)
Tilattavan projektin kuvaus
Markkinointiviestinnällä voi usein olla myös muu kohde kuin tuotteen, palvelun, tms. brändin lopullinen käyttäjä.
Jos tilattavalla markkinointiviestinnällä on muita kuin suora käyttäjäkohderyhmä (esim. jälleenmyyjät, yhteistyökumppanit, tukipalvelut), kuvaile myös heidät samoin kriteerein.
3. Miksi?
Markkinointiviestinnän kohteen kuvaus
Perustele, miksi asiakas valitsisi juuri tämän tuotteen tai palvelun. Mitä lisäarvoa se tuo käyttäjälle verrattuna kilpailijoihin?
- Minkä vastaanottajan ongelman ratkaisee?
- Innovaatio?, Käytettävyys?
- Taloudelliset hyödyt?
- Muut edut?
Tilattavan projektin kuvaus
Miksi tämä markkinointiviestinnän toimenpide on tarpeen ja mitä hyötyä briiffattavalla projektilla haetaan?
- Mikä tarve tai ongelma sillä ratkaistaan?
- Mitä halutaan saavuttaa: tunnettuutta, myyntiä, mainetta, jotain muuta?
Täydennä briiffi kertomalla tavoiteltu aikataulu ja projektiin allokoidut resurssit / budjetti
- Menestystä brändin rakentamiseen
Mikäli kaipaatte tukea markkinointiviestinnän ja brändinrakentamisen hankkeisiin, niin olen mielelläni avuksi.