"Kun brändin haltija ja kaikki brändin rakentamiseen osallistuvat saadaan samalle kartalle, nokka tarkasti kohti yhteistä maalia, syntyy tulosta ja parempia brändejä"

Mikko Tikander
Saattue
mikko.tikander(ät)saattue.fi
(+358) 50 383 3354
Saattueen tausta
Hei, olen Mikko Tikander.
Minulla on yli 20 vuoden kokemus markkinointiviestinnän ja brändityön suunnittelusta. Tämän kokemuksen haluan nyt jakaa Saattueen kautta – auttaakseni yrityksiä rakentamaan vahvempia brändejä ja hyödyntämään markkinointiviestintää entistä tehokkaammin.
Vahva tausta mainostoimistoista ja yrittäjyydestä
Olen kehittänyt osaamistani työskennellessäni useissa Suomen johtavissa mainostoimistoissa, yhdessä maan parhaiden luovien ja strategisten ammattilaisten kanssa. Todellinen brändityön korkeakouluni on kuitenkin ollut Convoy Oy, oma luova bränditoimistoni, jonka perustin vuonna 2011.
Vuosien varrella olen tehnyt strategista ja luovaa brändisuunnittelua sekä projektinhallintaa kymmenille suomalaisille ja kansainvälisille brändeille, yrityksille ja julkisille toimijoille.
Asiakkainani ovat olleet mm.
Aurinkomatkat, Vaasan&Vaasan, Jumbo, Helen, Fiskars, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Varma, Kansallisgalleria, Pfizer, Pirkka, K-Supermarket, Metro-lehti, Silja Line, Serla, Kärkimedia, Altia, Onninen, Ford, Coca-Cola Company, Viestintävirasto, Rikosuhripäivystys…
Lisäksi olen saanut tehdä lukuisia projekteja myös pienemmille – mutta sitäkin kiinnostavammille – yrityksille eri toimialoilta.
Kouluttajana luovan alan osaajille
Olen suunnitellut ja vetänyt brändinrakentamisen koulutusosion Metropolian ja JOTPA:n Luovaa virtaa -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa luovien ja kulttuurialojen toimijoiden brändiosaamista kestävän ja kannattavan liiketoiminnan tueksi.
📥 Lataa ”Loista luovalla alalla” -oppikirja tästä.
Kokemus vähentää huonoa tuuria
Vuosien työ brändien parissa ja yrittäjyys ovat opettaneet minulle yhden tärkeän asian: toimitusvarmuus ja työn laatu eivät ole sattumaa – ne ovat seurausta systemaattisesta ja tavoitteellisesta tekemisestä.
Viisi periaatetta, jotka ohjaavat onnistunutta brändityötä:
Tavoite on kirkas ja perusteltu.
Kaikki osallistujat ymmärtävät ja jakavat saman tavoitteen.
Osaaminen suunnataan selkeästi tavoitteen saavuttamiseen.
Kaikki pysyvät ajan tasalla koko projektin ajan.
Hyvin laadittu suunnitelma on paras ystävä.
Kun brändi on hallittu ja aidosti liiketoiminnan ytimessä, voidaan markkinoilla toimia tuloksellisesti – hyvin mielin ja pää pystyssä.