"Kun brändin haltija ja kaikki brändin rakentamiseen osallistuvat saadaan samalle kartalle, nokka tarkasti kohti yhteistä maalia, syntyy tulosta ja parempia brändejä"

Mikko Tikander

Saattue

mikko.tikander(ät)saattue.fi

(+358) 50 383 3354

Saattueen tausta

Terve. Minun nimeni on Mikko Tikander.
Reppuuni on kertynyt merkittävä määrä markkinointiviestinnän ja brändityön suunnittelun kokemusta, jota haluan jakaa Saattueen kautta kaikille markkinoijille hallitumpaan brändin rakentamiseen ja tehokkaampaan markkinointiviestinnän hyödyntämiseen. 

Oma osaamiseni on kehittynyt yli 20 vuoden aikana taitavien huippuammattilaisten kanssa työskentelystä useammassa suuressa kotimaisen kärkikastin mainostoimistossa. Todellinen oma brändiosaamisen korkeakouluni on ollut vuonna 2011 perustamani luova bränditoimisto Convoy Oy.

Olen tehnyt luovaa- ja strategista brändisuunnittelua sekä niihin liittyvän projektijohtamisen työtä valtavalle määrälle Suomessa toimivia brändejä, yrityksiä ja julkisia toimijoita.
Näkyvimpiä asiakkuuksiani ovat olleet mm:
Aurinkomatkat, Vaasan&Vaasan, Jumbo, Helen, Fiskars, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Varma, Kansallisgalleria, Pfizer, Pirkka, K-supermarket, Metro-lehti, Silja Line, Serla, Kärkimedia, Altia, Onninen, Ford, Coca-Cola Company, Viestintävirasto, Rikosuhripäivystys, …
Edellämainittujen lisäksi olen tehnyt runsaan määrän suunnittelutyötä myös pienemmille mutta sitäkin hienommille eri toimialojen yrityksille.

Vuodesta 2023 alkaen olen myös suunnitellut ja vetänyt brändin rakentamisen koulutusta Metropolia ammattikorkeakoulun Luovi-hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on kasvattaa erityisesti luovan ja kulttuurialan osaajien brändin rakentamisen taitoja kannattavamman liiketoiminnan kehittämiseen.

Kokemus vähentää todistettavasti huonoa tuuria.
Valtava brändien eteen tehty työmäärä ja yrittäjyys ovat opettaneet, että toimitusvarmuus ja työn jälki eivät ole tuurista kiinni, vaan systemaattisen työn tulosta.

Tärkein kokemuksen tuoma oivallus itselleni on, että kaikkea onnistuneen brändin rakentamiseen ja markkinointiviestintään liittyvää projektia yhdistää aina samat yksinkertaiset asiat:
• Tekemisellä tulee olla aina selkeä ja perusteltu tavoite.
• Annetun tavoitteen tulee olla kaikille osallistujille yhtä kirkas
• Tekemiseen osallistuvien tulee osaamisellaan edistää tavoitteen saavuttaminen
• Jokaisen osallistuja tulee pysyä kartalla koko projektin ajan
• Etukäteen tehdyt suunnitelmat toimivat parhaiten 😉

Kun hallittu brändi sykkii tehokkaasti liiketoiminnan keskiössä, voidaan markkinoilla toimia tuloksellisesti hyvin mielin ja pystyssä päin.

Toivottavasti pääsemme parantamaan brändimaailmaa yhdessä